2017-09-24, sekmadienis, 18:54.     Šiandien Šakiuose saulė teka 07:09, leidžiasi 19:10, dienos ilgumas 12:1.

Kam naudinga seniūnijų reforma? (2)

2017-08-16, paskelbė Monika Bub
Kam naudinga seniūnijų reforma?

Šiai dienai vienas esminių Šakių rajono savivaldybėje sprendžiamų klausimų - seniūnijų reforma. Tema itin opi, kadangi sprendimai palies visus, o ypatingai mažesnių kaimų gyventojus. Kol nuo rajono realybės atitolusi valdžia laikosi savo vizijos, panagrinėkime situaciją detaliau.

 

Pagal siūlomą planą, Šakių rajone būtų naikinamos 5 ar net 6 seniūnijos, o likusios paverčiamos biudžetinėmis įstaigomis. Paprasčiau tariant, lyg ir optimizuotume, tačiau toliau plėstume biurokratinį aparatą.

 

Viskas prasidėjo nuo to, kad pasikeitė vietos savivaldos įstatymas. Konkrečiau, ta dalis, kurioje kalbama apie tai, jog seniūnija gali būti dviejų formų: savivaldybės administracijos filialu arba biudžetine įstaiga. Atrodo, savivaldybės tarybai derėtų abu šiuos variantus įvertinti paslaugos prieinamumo gyventojams ir ekonominiu atžvilgiu, o tik tuomet priimti sprendimą, kuri (galbūt ir mišri sistema) būtų naudingesnė tiek pačiai savivaldybei, tiek ir rajono gyventojams. Visgi, paskutiniame liepos mėnesio tarybos posėdyje valdančioji tarybos dauguma nedvejodama priėmė politinį sprendimą: seniūnijos turi virsti biudžetinėmis įstaigomis. Ekonominių argumentų neteko išgirsti. Jų paieška perleista sunkiai dirbančiai seniūnijų reformos darbo grupei.

 

Įdomu, kuo skiriasi valstybinė urėdijų reforma nuo mūsų seniūnijų reformos? Tuo, kad urėdijų reforma stengiamasi mažinti biurokratinį aparatą, o seniūnijų reforma jį tik didins. Bus įsteigta eilė naujų savarankiškų biudžetinių įstaigų. Galbūt tai ir nėra blogiausias variantas, tačiau nepateikiami ekonominę naudą įrodantys skaičiavimai. Abejonių kyla ir dėl efektyvaus atokiau gyvenančių gyventojų aptarnavimo užtikrinimo. Kaip pasisakė vicemeras B. P. Vainius: padarykime, o po to pažiūrėsime. Norisi paklausti: Ką, gerbiamas vicemere, darysite, pamatęs, jog toks biudžetinių įstaigų formatas kainuoja nė kiek ne mažiau, o Plokščių, Sudargo ar Lekėčių gyventojams seniūnijos paslaugos gerokai sunkiau prieinamos? Nejau esame tokie trumparegiai?

 

Šakių rajone šiandien veikia 14 seniūnijų. Jose iš viso yra įkurti 216,5 etatai, kurie aptarnauja 32256 rajono gyventojus ir prižiūri 94445 ha valstybinės žemės. Supaprastinus: 1 etatas aptarnauja 149 gyventojus. Vadinasi, panaikinus 5 mažiausias seniūnijas (Barzdai, Plokščiai, Sudargas, Žvirgždaičiai, Slavikai) teoriškai galėtų būti „sutaupytas“ 1 valytojos etatas, 1 staliaus etatas, 2,5 elektrikų etato, 5,5 specialistų ir 5 buhalterių etatai. Ar tokie skaičiai kažką keičia savivaldybės biudžete? Tikrai ne.

 

Priminsiu, kad nė socialinių darbuotojų, nė specialistų atliekančių kitas funkcijas sumažinti negalėsime -  gyventojams būtinas paslaugas savivaldybė vistiek privalo užtikrinti. Taigi, toks taupymas – tik teorinis. Formuojant išskirtinai biudžetines įstaigas, arba kaip dažnai pabrėžia konservatorių savivaldybės taryboje nariai, kurdami jų savarankiškumą, mes turėsime prikurti ir eilę etatų, kad jos galėtų atlikti ir visas įstatymuose numatytas biudžetinių įstaigų funkcijas. Elementarus pavyzdys - specialistai, kurie vykdys viešuosius pirkimus. Kvalifikuoti finansininkai dirbs už minimumą? Baikit, nemanau. Tuo labiau, kad darbuotojų tokioms pareigoms rasti net pačiuose Šakiuose vis sunkiau.

 

Vienareikšmiškai, esu už pokyčius, už būtynybę senus įpročius keisti efektyvesne metodika, tačiau pasisakau tik už protingus, pamatuotus sprendimus su kuo mažesne nesėkmės rizika. Norint keisti seniūnijų statusą, pirmiausia turi būti aišku, kokios pareigybės būtinos naujoje struktūroje.

 

Mano akimis žiūrint, žymiai racionalesnis žingsnis šiai dienai - išlaikyti seniūnijas administracijos struktūroje optimizuojant jų veiklą. Pavyzdžiui: šiuo metu seniūnijų buhalterinė apskaita tvarkoma kiekvienoje seniūnijoje atskirai, nors ne sunkiai gali būti centralizuota. Kuri vidutinė verslo įmonė turėdama 200 darbuotojų samdo 11 buhalterių? Atitinkamai elgiamasi ir su seniūnijų valdomu turtu: dabar kiekviena seniūnija jį tvarko savarankiškai, vietoje to, kad jis galėtų tvarkomas centralizuotai ir vieningai. Deja, mūsų savivaldybėje, tokia, rodos, elemantari ir logiška seniūnijų alternatyva net nebus vertinama kaštų ir naudos analize.

 

Deklaruojama, kad kiekvienos reformos tikslas - užtikrinti kokybiškesnį ir efektyvesnį paslaugų teikimą gyventojams. Turėtų, bet ar taip yra? Kur tie abejonių nepaliekantys argumentai?

 

Pamąstymui: jau 8 metus veikia ta pati savivaldybės administracijos struktūra, net nėra patvirtintas maksimalus leistinas pareigybių administracijoje skaičius, nors tai kasmet primena savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba. Gal prieš imantis pertvarkyti seniūnijas, pirma reikėtų susitvarkyti savo kiemą? Jeigu vėl eisime paskui vežimą užuot jį vairavę, tikriausiai, vėl pasikartos į Šiaurės gatvės renovaciją panaši istorija. Patys šakiečiai jau siūlo ją įtraukti į lankytinų objektų sąrašą, kaip šių laikų sovietinio mąstymo rezultatą. Kiek dar kartų turėsime suklysti, kol išmoksime, jog seni metodai nebeveikia?

 

Šakių rajono savivaldybės

Kontrolės komiteto pirmininkas

Mindaugas Tarnauskas

 
 

Contact form

 

Taip 2017-08-20 16:19:32 IP: 83.176.203.48

Teisingos mintys

 

Jurgita 2017-08-17 14:22:03 IP: 195.182.84.194

Labai protingos mintys

Šios dienos vardadieniai

Apklausa

Ar kada nors esate pareigūnams siūlę kyšį?
manoŠakiai.lt

Redakcija:
mob. (8 691) 44 277
e.p. info@manosakiai.lt